claes gabrielson

Ett öga ständigt i rörelse

In Fotograf, Funna bilder on april 23, 2024 at 21:31

Foto: Henri Cartier-Bresson | Hamburg, Lemon vendor, 1952

Häromdagen blev jag påmind om en av våra största fotografer, Henri Cartier-Bresson, av den enkla anledningen att fotografen Micke Berg skickade mig en länk.

Trodde kanske inte att det skulle finnas nya bilder att upptäcka, inte minst med tanke på den digra utgivningen av böcker med hans bilder som finns. Första gången hans bilder visades på en utställning var redan 1932 på Julien Levy Gallery, i New York. (En annan uppgift gör gällande att det var året efter, på ett annat galleri).

Den första monografin, The Photographs of Henri Cartier-Bresson, publicerad av The Museum of Modern Art, kom 1947. Images à la sauvette, hans kanske mest kända bok utgavs 1952.

Men, återigen ser jag hans storhet och självklarhet. Det finns en sorts gatans elegans i allt han gör.

Jag letar fram en text jag skrev när han dog, från Nerikes Allehanda (04 09 26), då tidningen fortfarande hade en kultursida.

Den börjar så här: Henri Cartier-Bresson ägde en nästan antropologiskt lyhörd blick. Personer hänger i ett vardagligt ögonblick, iakttagna av en gänglig, blyg, snabbfotad, nästan dansande figur. Helt obemärkt har han rört sig runt motivet, läst av situationen och sedan lika snabbt försvunnit, utnyttjat sin förmåga att omedelbart kunna blanda sig med omgivningen.

Uppenbarligen snabbfotad, med ett öga ständigt i rörelse och en Leica med läderremmen lindad runt handleden. Blicken riktad mot människor, fullt upptagna i sina vardagsbestyr. 

Det är då han höjer sin lilla kamera och plötsligt finns allt där. Utan att vi hinner märka det, lösgör han ett ögonblick från livet som pågår.

Vanligheten, har redan när han drar fram filmen i kameran till nästa ruta, upphöjts till något annat. Något som vi kan betrakta i decennier efter att de avbildade människorna är borta.

Dessutom är stadens eller platsens arkitektur oftast i harmoni med det grafiska spelet mellan ytor, form och geniala kompositioner. Avsluta sen med en övertygande humanism. 

Det är den som gör att vi tror honom och än idag kan lita på hans bilder.

Kanske är han den främsta fotografen sedan fotografin uppfanns.

PS.

Bilderna nedan är bilder som inte är ofta visade, och det finns troligen mycket mer..

Lämna en kommentar