claes gabrielson

”Det kunde förvisso vara värre”

In Film, Uncategorized on september 2, 2015 at 16:45

Foto: Claes Gabrielson | Olle Unenge

Efter att jag i våras slutade min anställning på SVT efter 35 år, kan jag nu ägna mig åt egna stillbilder och lite friare filmuppdrag, som det här miniporträttet t.ex. – En sorts hybrid mellan reportage och musikvideo.

Olle Unenge har gjort en mycket fin och personlig CD. När hans mamma dog förra året började han samla texter och låt-fragment.

Resultatet har blivit ett album med 10 sånger, ”Det kunde förvisso vara värre”. Titeln kommer från ett uttryck som hans mamma ofta använde.

Låten ”Skål för min fader” skrev Olle när han fick dödsbudet att han far gått bort. Det märkliga är att ytterligare en låt på skivan rör en förlust. Olles dotter Lina dog i Leukemi, när hon var 9 år gammal.

Detta till trots har Olle Unenge gjort en av skivans vackraste melodier kring förlusten, som han kallat ”Mellan ebb och flod”.

PS

Olle Unenge Band uppträder med låtarna från skivan på Live At Heart (Branschevent och Cityfestival) i Örebro, Behrn Hotell fredag den 4/9 Kl 23.00

 

 

 

Kommentera

