claes gabrielson

Bearbetad tid

In Magasin, Utställningar on mars 2, 2014 at 17:52
AF_2

Foto: Amy Friend | Ur serien Dare alla Luce, publicerad i Unless you will

På kort tid ser jag två arbeten som rör tid och minne. Två fotografer som på olika sätt bearbetat, manipulerat familjebilder.

Först Amy Friend från Ontario Kanada, med sin gäckande och suggestiva serie Dare alla Luce, i februariutgåvan av online magasinet Unless you willSen Magnus Westerborns sympatiska ”enroute Italia”, som visas på galleri Kontrast i Stockholm.

Amy Friend låter ljus passera genom bilderna, som om hon vill understryka att alla fotografier görs av ljus. Hon skriver att hon vill ge tillbaka fotografierna till ljuset, därav den italienska titeln på projektet Dare alla Luce,  som beskriver födelseögonblicket.

Hon utgår från vintage-fotografier både personliga och anonyma, som hon reproducerar och manipulerar. Hon säger att hon är fascinerad av skillnaden mellan det närvarande och det frånvarande. Den sköra kvalitén i fotografierna och i det lika sköra i våra liv tycks vara en av hennes drivkrafter.

Ljuset som hon återanvänder och som lyser genom de små hålen i hennes bilder är hennes kommentar till att bilderna en gång var glömda, förlorade. Nu är de i någon mening återfödda och har fått en ny mening.

Magnus Westerborn arbetar på ett helt annat sätt. Han har utgått från ett fotoalbum från en resa som hans föräldrar gjorde till Italien 1954.

Han har valt ut bilder av modern och fadern där de fotograferat varandra, ofta kring den Volkswagen de körde. Framtidstro, egen bil genom Europa knappt 10 år efter andra världskrigets slut. Magnus Westerborn beskriver känslan av resan som föräldrarna gjorde:

– Att vara på väg, samtal som pågår, nyfikenhet inför det som passerar förbi. Där varje stopp kan leda till ett möte som blir en upplevelse som lever kvar. Varje gräns som passeras öppnar för en ny kultur med nytt språk, ny valuta, nya uttryck. Att befinna sig i en Volkswagen på väg ut i det okända.

Bilderna är inskannade och bearbetade. Med hjälp av lager av oskärpa har Westerborn lyft fram delar och detaljer i bilderna och därigenom skapat nya uttryck i de gamla albumbilderna. Förskjutningar mellan tid och minnesbild, mellan faktisk fotografisk exakthet och sonens egna tolkningar kring resan.

Skärpa och oskärpa, en ny grammatik till en gammal berättelse. Han var inte med, men kan nu göra resan igen på ett delvis annat sätt. Med hjälp av reprofotograferade biljetter och broschyrer blir hans berättelse en ny resa som också i de bästa bilderna bjuder in oss i publiken som medresenärer.

Det är stundtals mycket vackert och bilderna innehåller ett starkt fotografiskt vemod som går rakt in i betraktaren och vi påminns om vår egna föräldrar och om resor vi själva gjort.

PS Utställningen ”enroute Italia”, visas på galleri Kontrast pågår till den 16/3.

enroute italia #1

Foto: Magnus Westerborn | Ur serien ”enroute Italia”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: