claes gabrielson

Tack!

In Uncategorized on december 31, 2013 at 18:31
Fluga2_8893

Foto: Claes Gabrielson | Berlin

Alla ni som kommenterat och läst bloggen under året.

Jag önskar att jag kunnat skriva mer inte minst nu i december. Mycket mer om bland annat Hans Gedda, Roger Turesson och Anders Petersen med flera.

Men tiden står nu en gång för alla i starkt förbund med det flyende nuet. I’ll be back.

Om jag så här på årets sista dag måste välja en fotograf som gjort ett oerhört starkt intryck på mig under 2013, får det bli Bryan Schutmaat och hans övertygande episka bilder och porträtt av människor längs det som en gång var Amerikas frontlinje, civilisationens framkant. Jag skrev om honom här i maj.

Den bok jag gärna återkommer till är den lilla oansenliga volymen, Meiles Lyrika med bilder av Algirdas Seskus som jag skrev om i oktober.

Årets utställning blir helt självklart den stora Imogen Cunningham utställningen på Kulturhuset i Stockholm. Från vision till verklighet.

Noterat,  kvällen då allas ensamhet syns i alla fotografier som tas.

Foto: Claes Gabrielson | Berlin

  1. Tack för att du skriver Claes, skarpt och tydligt, få kan missa vad det handlar om.
    Det verkar ödsligt i början men håll ut ett tag till. Fler stöter säkert till.
    Bästa hälsningar från vännen Åke Sidvall

    • Tackar! Roligt att också du hittat min blogg!
      Känns bra och riktigt tungt.
      Jag håller definitivt ut. Har man varit med och startat en förening (1975) och ett fotografiskt galleri (1978) är det svårt att kasta in handduken..
      Tack.

  2. Hej Claes,
    Instämmer om Bryan Schutmaat, där finns allvar och konsekvens i hans bildskapande som man som betraktare inte kommer förbi. Inte minst porträtten gör ett starkt intryck på mig men också de fantastiska landskapsbilderna med spillror av ödslig civilisation.

    En svensk fotograf som arbetar i sann, uppriktig anda är Jan Töve som debuterade som naturfotograf men sen utvecklats vidare. I samband med utgivningen av sin tredje egna bok Riverside Viskan (Nya Vyer, 2007) skrev Jan Töve: ”Tidigare i mitt liv så har jag mest rest mellan olika naturområden men i det här projektet har det sociala landskapet blivit mer framträdande. Det har för mig blivit mer uppenbart hur människor präglar landskapet och hur landskapet präglar sina människor, sätter färg på människors attityder och personligheter”.

    Lotta Bergström skrev i Hallands Nyheter: ”Töve [är] en västsvensk Sune Jonsson, en berättare och en bevarare. Riverside Viskan är en imponerande dokumentation av en bit Sverige. Bilder av det som är fult, bilder av det som är vackert. Bilder där estetiken sällan blir ett självändamål utan mer ett verktyg för reflektion och eftertanke”.

    Åke Sidvall
    1 januari 2014

  3. Tack Claes för alla fotografer som du skriver om. Det är alltid spännande att läsa varje gång som det kommer ett inlägg. Det är många fotografer som jag inte har haft en aning om. Dina artiklar behövs och håller hög klass!

    Anders Steiner
    16 jan 2014

    • Tack! Jag bugar. Jag kommer snart igång med bloggen igen efter ett litet uppehåll på grund av helger, födelsedagar och filmarbete.
      Blir mycket glad att läsa det du skriver.

Kommentera

