claes gabrielson

En fotoväska

In Funna bilder on juni 27, 2013 at 20:43
Foto: Henning Wettendorff | Dorothea Langes fotoväska

Foto: Henning Wettendorff | Dorothea Langes fotoväska

Häromdagen skrev jag om Dorothea Langes berömda bild, Migrant Mother.

På en av de sex bilder hon tog på Florence Owens Thompson kunde man skymta en resväska som fått tjänstgöra som bord.

Nu skriver Henning Wettendorff om en annan väska. Dorothea Langes kameraväska!

Det är underbart med läsarkommentarer. Så här skriver Henning:

Apropå resväskan… det fanns också en annan väska på plats, den står sedan länge här hos mig i Helsingør – Dorothea Langes kameraväska.
 Rätt kul. Hon gav den till Imogen Cunninghams fotoglada son, Rondal, som sen gav den till mig på 80-talet (tur att jag kom ihåg vad det egentligen var för väska när vi röjde källaren i våras; ändå kul att röra och ibland använda läderväskan med Dorotheas ‘avlägsnanden’ dvs hennes exponerade plåtnegativ)

En hand på fotohistorien, ett konkret spår. Poesi i sak.

PS

Nedan en annan av Dorotheas bilder, ibland kallad Migrant Mother II.

August 17, 1936. Blythe, California. ”Drought refugees from Oklahoma camping by the roadside. They hope to work in the cotton fields. There are seven in family. The official at the border inspection service said that on this day, 23 carloads and truckloads of migrant families out of the drought counties of Oklahoma and Arkansas had passed through from Arizona entering California.” Medium-format negative by Dorothea Lange for the Resettlement Administration. Från Shorpy Historical Photo Archive

Foto: Dorothea Lange

Foto: Dorothea Lange

  1. Då är väskan bara 3 kilometer härifrån, eftersom jag bor i Helsingborg,
    Men det jag egentligen ville Claes, är bara att skriva till dig och nämna att du har en av de absolut allra bästa fotobloggarna i Sverige.
    Ronny Persson Helsingborg

    • Tack!
      Det betyder mycket att få veta att några läser det jag skriver. Jag är fortfarande sedan i början av 70-talet djupt förälskad i fotografi, trots alla åren på SVT som filmare. Bloggen roar mig. Jag skriver av lust.

      PS Visste du att jag är född i Hgb? Kanske ska man åka och kolla in den där väskan vid tillfälle.

  2. Claes, kvalitet vinner alltid i längden, gäller givetvis även för texter.
    Det händer en del trevliga aktiviteter efter sommaren i vår systerstad Landskrona, när det gäller foto och utställningar. Kom ner och titta – väskan kan du betrakta i samma svep.
    Sommarhälsningar
    Ronny Persson Helsingborg

  3. Trevligt. Du är så välkommen att kolla in väskan i Helsingør, Claes. Jeg gi’r øl!

    Bra att du la in referensen ang. mellanformatnegativen – plåtarna fanns förvisso i väskan när jag fick den av Rondal, men det var ju inte Dorothea som använde dessa på RSA uppdrag – utan jag och kanske Rondal själv (bl.a. den bilden jag skickade dig på folkabussen)

Kommentera

