claes gabrielson

Hon önskade att bilden aldrig blivit tagen

In Funna bilder on juni 25, 2013 at 13:37

Foto: Dorothe Lange | Destitute pea pickers in California. Mother of seven children. Age thirty-two. Nipomo, California. 1936

Vilken sorts information innehåller egentligen ett fotografi?

Jörg Colberg är en av de intressantaste bloggarna när det gäller contemporary fine art photography. Han startade Conscientous redan 2002. Han är professor i fotografi vid Hartford Art school / University at Hartford. Hans blogg är en veritabel guldgruva när det gäller bra fotografi.

Nu har han gjort om bloggen till ett Photography Magazine med presentationer av fotografer, längre intervjuer, och recensioner av fotoböcker. Nyligen tog han sig an ett av de mest kända porträtten i fotohistorien, Dorothea Langes, Migrant Mother.

Vad kan vi egentligen veta om personer vi ser på fotografier?  Vilka slutsatser kan vi dra då bilder förvånansvärt ofta innehåller mycket lite faktisk, egentlig information? Vad finns mellan mellan fotografiska fakta – det som faktiskt ryms inom bilden och det som är våra egna tillägg i form av tolkningar?

Kvinnan på den berömda bilden heter Florence Owens Thompson, något som inte framgår av informationen på bilden. Där står det: Destitute pea pickers in California. Mother of seven children. Age thirty-two. Nipomo, California. Bilden är tagen i mars 1936.

Att tummen nere till höger på bilden är bortretuscherad, är en annan historia och har dessutom påpekats förr. Jörg Colberg tar istället upp frågan om hur lätt det är att börja lansera egna teorier när man ser på bilder.

–  When looking at photographs the very first thing is to become aware of what we see – and what we think we see, skriver han.

På en av de andra bilderna kan man se att kvinnan bär en ring, något som ger ytterligare lite mer information. En vigselring? På ytterligare en exponering kan man ana en resväska som fått tjänstgöra som bord. På distansbilden syns hela det provisoriska skyddet. En vindfri plats att vila på, en tillfälligt skydd i depressionens USA.

Det finns ytterligare en bild där mamman ammar ett av sina barn och frågan är om inte den är lika stark som den som blivit så berömd. Den här bilden visar kvinnans inre resning, den uttröttade resignationen till trots. Bildens undertext är (Obs min tolkning) att mamman kommer att kämpa för att de sju barnen ska klara sig. Det enkla tältet är en parentes i deras liv. Florence Owen Thompson kommer att ta familjen till det som vi i brist på annat brukar kalla, bättre tider.

Vad är det vi ser och vad är det vi tror att vi ser i en bild?

Dorothea Lange tar 6 exponeringar under tio minuter på kvinnan som inte vet att hon kommer att bli mor till tio barn. Hon vet då inte heller att en av bilderna kommer att hamna på frimärke och bli en ikon.

Bland alla små brukare, kringresande säsongslantarbetare och daglönare på jakt efter försörjning blev Florence depressionens ansikte framför andra. Ett ansikte som sammanfattar, förkroppsligar The Great Depression i USA.

Bilden kommer också att inspirera John Steinbeck när han skrev Vredens druvor.

Florence Owen Thompson kunde efter ett tips drygt 40 år senare år 1978 identifieras av reportern Emmet Corrigan i Kaliforniatidningen Modesto Bee. I ett brev som publicerades i tidningen skriver Thompson under rubriken: Woman fighting mad over famous depression Photo, att hon önskar att Dorothea Lange aldrig hade tagit bilden på henne och barnen – I cant get a penny out of it. She didn’t ask my name. She said she wouldn’t sell the pictures. She said she’d send me a copy. She never did.

Hon menar också att det finns några direkta sakfel i Langes noteringar.

Florence Owens Thompson dör 1983, 80 år gammal. På hennes gravsten står det: FLORENCE LEONA THOMPSON Migrant Mother – A Legend of the Strength of American Motherhood.

1998 samma år som bilden kommer ut som ett 32 cents frimärke, säljs en kopia med Lange’s handskrivna anteckningar och signatur för 244.500 dollar på Sotheby’s i New York.

PS

Roy Stryker chef för FSA, sa att – Migrant Mother is the ”ultimate” photo of the Depression Era. ”[Lange] never surpassed it. To me, it was the picture … The others were marvelous, but that was special … . She is immortal.

PS 2

Här kan man se bilderna, på Library of Congress

Foto: Dorothea Lange | Florence Owens Thompson med dottern Norma

  1. Snälla Claes, kan inte surfa runt så här, jag måste få tid med annat 🙂

    • Hej! Ja det är bara att surfa på.
      Intressant kvinna eller hur? Hon blev en legend men kunde inte dra nytta av det.
      Tror inte heller Dorothea Lange tjänade så mycket på bilden eftersom hon var ”anställd” av FSA.

  2. Tack för en mycket intressant berättelse om denna bild.

    • Tack själv! Det är underbart med stora arkiv som samlar fotografi. Det finns rätt mycket mer skrivet om denna fantastiska kvinna som blivit kallad – Mona Lisa of Dust Bowl

  3. Apropå resväskan… det fanns också en annan väska på plats, den står sedan länge här hos mig i Helsingør – Dorothea Langes kameraväska.
    Rätt kul. Hon gav den till Imogen Cunninghams fotoglada son, Rondal, som sen gav den till mig på 80-talet (tur att jag kom ihåg vad det egentligen var för väska när vi röjde källaren i våras; ändå kul att röra och ibland använda läderväskan med Dorotheas ‘avlägsnanden’ dvs hennes exponerade plåtnegativ)

    • Wow! Var rädd om den. Varje skrymsle är kulturhistoria.
      Har du en bild på den?
      Tror du att hon hade fel i sina fältanteckningar? Du har säker läst det där om att mannen och två av sönerna skulle till en verkstad med kylaren och något mer som var trasigt på deras bil.
      Lange hade skrivit att familjen sålt däcken på bilen och därmed gjort det omöjligt att resa vidare.
      Vet du något om detta?

  4. […] Mother of seven children. Age thirty-two. Nipomo, California, 1936, som jag skrev om i ett tidigare […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: