claes gabrielson

Fotografisk tid

In Utställningar on maj 20, 2013 at 13:47
Foto : Imogen Cunningham | Clare and Floating Seeds, 1910

Foto: Imogen Cunningham | Clare and Floating Seeds, 1910

200 vintagekopior av Imogen Cunningham Kulturhuset i Stockholm. Ytterligare en prestigeförlust för Moderna.

Först Henri Cartier-Bresson på Fotografiska och nu Cunningham. Två exempel från i år. Det är tydligt att Moderna släppt ansvaret för den klassiska fotografin.

Bilderna som kommer att visas på Kulturhuset består av originalbilder från Imogen Cunningham Trust och George Eastman House, Rochester i ett urval av Celina Lunsford. Utställningen spänner över de första experimenten i piktorialistisk anda till de sista porträtten hon påbörjade 1975, i serien After Ninty. Hon dog året därpå 93 år gammal.

1982 ställde vi ut Imogen Cunningham på Galleri Fotograficentrum i Örebro. Vi hade lyckats komma över en kollektion originalbilder i ett samarbete med Galleri Image i Århus, vill jag minnas. Märklig tid, skarven 70-80 tal. Utställningar som i dag vore otänkbara av ekonomiska skäl och dessutom omöjliga ur försäkringssynpunkt.

En annan gång kunde vi visa en utställning med Eugene Smith, med bilder kopierade av fotografen själv. En ideell och ljuvlig tid för galleriverksamhet.

När jag vid ett tillfälle besökte galleriet under Cunningham-utställningen, hördes en bullrig amerikansk röst från det inre rummet på galleriet. En lång rödlätt man tillsammans med en kvinna i ivrigt samspråk med Tomas Sundin, som arbetade på galleriet. De står framför bilden av två badande pojkar uppflugna på en klippa. Twins on Rocks.

Det är tvillingbröderna Rondal och Padraic. Nu står Rondal Patridge 60 år senare i vårt galleri framför fotografiet av sig själv och sin bror. Han berättar om bilden som deras mor tog år 1922. Fotografisk tid och levd tid, hinner jag tänka innan också jag dras in i konversationen.

I fotografiernas tid är två barn på en klippa alltid kvar där på klippan utan att åldras.

Det visar sig senare att Rondal Partridge tillsammans med sin fru Elizabeth är på bilresa i Skandinavien och har passat på att besöka Örebro för att se utställningen med Imogen Cunninghams bilder.

Rondal är själv fotograf och medverkade i Family of Man utställningen, 1955. Han ville inte prata så mycket om sin berömda mamma och hennes bilder. Han är ägare till en Volvo Amazon hemma i USA och ville hellre tala om tekniska detaljer och reservdelar, minns Thomas Sundin.

Imogen Cunningham är en av den moderna fotografins pionjärer, en av grundarna till den berömda f/64 gruppen i San Fransisco i början av 1930-talet. Kulturhuset i Stockholm är att gratulera. Utställningen börjar den 24 maj.

Det är bara att tacka och buga.

Foto: Imogen Cunningham |  Twins on Rocks, 1922

Foto: Imogen Cunningham |
Twins on Rocks, 1922

  1. Stort, frågan är ifall detta är årets utställning. Prestigeförlust för MM tja, snarare för Fotografiska som mer och mera framstår som populister i sitt val.

    /ha det
    /Claes

    • Hej! Stort javisst och lite måste det väl svida i institutionssjälen på MM, att Kulturhuset gör en utställning på den här nivån.
      Men du har en poäng om Fotografiska.

  2. Hi Claes – the whole of that period has been more or less historically ignored until Niclas Östlind has now started digging into it. At the festival in Malmö we had a fantastic show with Atget at the local museum and Winogrand doing a workshop. Ralph Nykvist and Henning Hansen (now Wettendorf) were true pioneers here in Skåne. What you and the gang did in Örebra was great too! At Fotografiska Museet in Moderna Museet, Leif and Åke made a collection of international and national photography that will never be possible financially to ever acheive again. A pity that it’s sleeping away in their archives today and that we now have to write Fotografiska Museet in Moderna Museet because of ”the new” Fotografiska which is not really a museum, but a succesful commercial gallery.

  3. Det är bara till att gratulera Kulturhuset, tack John för tipset.
    Minns 80-talsutställningen mycket väl eftersom den kom till Sverige via Föreningen Fotogalleriet i Lund där bl.a. jag var aktiv och hängde Cunninghambilder på Arkivmuseet. Från Galleri Image, helt riktigt (i Århus, inte i Odense dock). Kul att minnas det fina samarbetet med andra i Sverige, Danmark och USA kring denna utställning, inte minst Rondal och Elizabeth Partridge förstås.

    Det är förresten möjligt att Eugene Smith utställningen bestod av printar framtagna av fotografen själv, men att detta också gällde Cunningham utställningen som då turnerade är inte helt sant. Bilderna var producerade av Imogen Cunningham Trust efter hennes död, i huvudsak kopierade av just Rondal Partridge, hennes foto- och teknikduktiga son. Och visst körde han Volvo hemma, men det var inte en Amazon, i den fotohistoriska korrekthetens namn 🙂

    • Hej och tack för en intressant kommentar!
      Klart det ska vara Århus. Det är ju trots allt 31 år sedan och vi hade också kontakter med Brandts Klaedefabrik och Museet for fotokunst i Odense och minnet blandade och gav.
      Trodde inte heller att Imogen kopierat bilderna själv, möjligen med något undantag. Däremot minns jag hur vi med darrande händer öppnade passepartouterna och kunde konstatera att merparten av Eugene Smith bilderna faktiskt var koppade av mästarens egen hand.
      Har kollat uppgiften med Thomas Sundin om vilken typ av Volvo Rondal hade. Han körde Rondal och Elizabeth i deras folkabuss från Örebro till Stockholm och fick på så sett en 2-3 timmars härlig konversation. Han vill minnas att den svenska bilen var en Amazon, men är inte hundra.

  4. Nej, Imogen var inte speciellt förtjust i den biten – roligt att minnas däremot hur viktigt mörkrumsarbetet var för Eugene Smith. För att illustrera detta med ett citat sökte jag på nätet och hamnade snabbt på photoquotes.com:

    ”In music I still prefer the minor key, and in printing I like the light coming from the dark. I like pictures that surmount the darkness, and many of my photographs are that way. It is the way I see photographically. For practical reasons, I think it looks better in print too. – W. Eugene Smith – 1987, Myth and Vision on the Walk to Paradise Garden and the Photography of W. Eugene Smith by Menning Hansen , ISBN: 9179002668 , Page: 33
    This book is available from Amazon.com”

    Missade tyvärr eran Smith-utställning då! (ska förresten be Photoquotes.com rätta uppgifterna så att åtminstone mitt förnamn stämmer här..)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: