claes gabrielson

I tingeltanglets tystnad

In Funna bilder, Utställningar on april 30, 2013 at 19:44
Foto: Claes Gabrielson

Foto: Claes Gabrielson | London

Brutalt enkel montering. Kartong, glasskiva och bild däremellan. Ytterformat 18×24 cm, allt hopfogat med svart eltejp. Bilderna är små 11×16,5 cm och kopierade på favoritpappret  Agfa Portriga Rapid.

Interrailkortet introducerades 1972 och jag behövde en kamera när jag skulle tågluffa. Jan Wadström, då fotograf på Örebro Kuriren, rekommenderade en Canon Ftb. Så blev det.

De fem bilderna utgör min egentliga debut som fotograf. Det var med de här bilderna jag medverkade i ”Fotografisk Vårutställning” år 1977 på Moderna Museet, Fotografiska Museet. Det var Leif Wigh som gjorde urvalet. Ett vikt lätt beskuret A0 ark tjänstgjorde med sina ena sida som affisch den andra sidan utgjorde katalog. Där skriver Leif Wigh bland annat – Jag söker bland bilderna efter skildringen av nuet. Han tyckte sig också se en tendens i tiden, fotografer med – ett genomarbetat tänkande i fotografiska bilder.

För ett par år sedan tömde jag och Lars-Göran Jansson vårt labb. I en av lådorna därifrån, fann jag för en tid sedan bilderna från utställningen. De låg djupt ner hopklibbade längs sina eltejpramar. Kommer exakt i håg känslan när jag en gång ställde samman bilderna och skickade det lilla paketet till Skeppsholmen. Förväntan, att vara på väg och möjligheten att få reaktioner. Förälskelsens kännetecken.

En oslagbar kombination för en ung människa. Jag var 23 den våren. Kollektionen bar den onödigt långa titeln, ”I tomrummet från tingeltanglets tystnad”. Det skulle vara samma rytm som en i en rad ur en okänd Dylanlåt.

I radion gjorde Ingela lind en recension av utställningen där bland annat mina bilder omnämndes. Jag hade missat inslaget, ringde upp henne på SR och hon spelade upp inslaget från en rullbandare, medan jag lyssnade i telefonen. Det här är pre-internet tid, någon som minns den tiden? Jag tror att programmet hette Konstfönstret.

Fem små bilder från gator och nöjesfält. Avstånd mellan människor och kameran som vittne.

Det var nu jag på allvar började fotografera.

Kommentera

