claes gabrielson

Frånvaron av ljus

In Böcker on november 2, 2012 at 21:19

Foto: Kenneth Gustavsson

Vem är hon, den så oändligt sorgsna kvinnan som skymtar i ett tågfönster? Blicken så förväntansfull eller är det ett avsked?

Jag hör det svaga ljudet från hennes halsband när tåget sätts i rörelse. Tre rader dunkelt tecknade pärlor runt hennes hals. Pärlemogrå rör de sig i bildens svärta.

Att långsamt se på Kenneth Gustavssons bilder är en sällsam njutning.

Boken The Magic Bar med bilder av Kenneth Gustavsson liknar en diktsamling, där bilderna saknar namn och rubriker. Men ur det dova, kommer ord jag faktiskt kan höra. Jag behandlar den så, varken mer eller mindre – som en samling dikter.

Flera gånger under läsningen kommer jag att tänka på, ”Dark Light” av Michael Martone från 1973, utgiven på Lustrum Press. Det handlar inte om likhet i motivval. Det rör snarare ljuset eller frånvaron av det. Det har dom gemensamt.

– It needed in the first instance

a bright light to expose

and a dark light to expose.. Det är den enda texten i Martones bok.

Det finns bara två texter i The Magic Bar, och de är skrivna av Thomas Wågström och Gerry Badger. Wågströms mycket tonsäkra och personliga text är skriven direkt till Kenneth och börjar med, Tjena! Det är jag.

Han skriver om flera gemensamma händelser tillsammans med Kenneth och om hur han har fått ansvaret för hela hela bildmaterialet och alla negativen. Hur han gör kontaktkartor och urvalet till boken. Kenneth själv verkar haft ett ambivalent förhållande till fotoböcker.

Det finaste tycker jag, är den ömjukhet Thomas Wågström visar när han skriver om hur han dristat sig till att kopiera några bilder till boken som Kenneth inte tidigare kopierat eller markerat med gulpenna. Det är ett ögonblick av en sorts ytterst ovanlig fotografisk närvaro.

Köp denna bok, är min uppmaning! Årets julklapp till poeter som inte ännu vet att dom är det.

 

Ps. Jag skrev ett tidigare inlägg om Kenneth här på bloggen, den 6 oktober, under rubriken Mörkrets elegans.

The Magic Bar är utgiven på Max Ströms förlag.

Kommentera

