claes gabrielson

Samlandets väsen och övergivna platser

In Utställningar on oktober 20, 2012 at 23:57

Foto: Hyun-Jin Kwak | Ur The Island – A Case Study of a Collectors Mind

Varför samlar man och varför fotograferar man övergivna platser?

Inte mindre än två vernissager i Uppsala idag, med fotografisk anknytning.

Uppsala konstmuseum öppnade en utställning kring samlande och sam­landets drivkrafter som tema med namnet, The Collector.

Man har bl.a. lånat in unika föremål från berömda kuriosakabinett och från Augsburgska konstskåpet på Museum Gustavianum i Uppsala. Deltagande konstnärer är Magnus Bärtås, Ditte Ejlerskov, Annika Eriksson, Jårg Geismar, Oscar Guermouche, Hyun-Jin Kwak, Charles LaBelle, Matts Leiderstam och EvaMarie Lindahl.

En otroligt bra ide som jag längtat efter, som nu nästan slarvas bort i olika rum och vrår fördelade på två våningsplan i slottet. Eller är det en del av utställningstanken att en del rum inte ska kännas klara och att där pågår helt andra aktiviteter? I ett av rummen stod tomma brummande kylar och lyste längs en tom vägg.

Jag fastnade för Hyun-Jin Kwaks fotografier, The Island  – A Case Study of a Collectors Mind. Det är inte en helt ny kollektion, det finns en bok med projektet från 2011, men det var första gången jag såg bilderna på en utställning.

Det är en klockren träff i utställningens solarplexus, temat kring samlandets väsen. Hon visar fotografier från Villa Barbieri, ett reneässanspalats i staden Reggio Emilia i norra Italien. En samling där den bereste samlaren förlorat kontrollen. Det råder kaos på platsen och Hyun-Jin Kwaks storformatskamera registrerar varje spår av såväl historia som nutid.

Det är magnifikt, nästan förtrollande.

Bilderna presenteras på två olika sätt i utställningen. Dels i en vacker stor linneinbunden box, där varje bild ligger i ett tjockt svart syrafritt skydd och man får långsamt bläddra sig genom kollektionen med hjälp av tillhörande vita handskar.

Kopiorna är nästan snudd på tredimentionella genom sin detaljrikedom och rika färgskala.

Dessutom har vissa bilder placerats i den befintliga konstsamlingen på Uppsala Konstmuseum, alltså sida vid sida med bland annat Lucas Cranach den äldres 1500-tals porträtt av Martin Luther. Hyun-Jin Kwaks bilder i samma storlek som övriga, ”tavlor”, ingående i den permanenta samlingen. Dels som meterstora kopior på direkt på golvet. Genialt. Interaktion på flera nivåer.

Denna höstregniga lördag tog jag mig också till den lilla källarlokalen som inrymmer Uppsala fotografiska sällskaps anspråkslösa utrymme på Övre Slottsgatan 14A, där utställningen ”Övergivna platser”, också hade vernissage.

Hur många fotografer finns det  som ägnar sig åt övergivna platser tänkte jag, väl nere på plats i det lilla utställningsrummet. Det finns en veritabel subkategori inom fotografin med bilder på övergivna bilar, byggnader och industrier. Det handlar ofta om efterföljare till Jan Jörnmarks mäktiga projekt, ”övergivna platser”.

Urban Thorsell och Sven Tegelmos bilder är inte direkt dåliga. Några av bilderna är bra på det där tävlingsbildsromantiska viset, men det stora problemet är upprepningen, bristen på variation och en personlig blick.

Hundra fotografer skulle ta likadana bilder och fotoshoppa enligt liknande formel. Tyvärr blir det förutsägbart och ospännande, trots ämnets inneboende suggestivitet.

Det öde landet – Sverige, återstår i regnets Uppsala idag ännu som en fotografisk utmaning.

Foto © : Urban Thorsell

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: