claes gabrielson

Funna bilder 1

In Funna bilder on augusti 8, 2012 at 12:12

Lost, unclaimed or discarded photographs

Funna bilder kan indelas i minst två kategorier. De man av en slump hittar och fastnar för på nätet från hemsidor och arkiv. Dels bilder från loppmarknader, hela album man kan finna i containrar, på vindar och i övergivna byggnader.

De senare finns rikligt representerade på tusentals webbplatser t.ex. Old Picture of the Day eller på Flickr vernacular photo och marknaden växer, anonyma snapshots, lösryckta familjealbumsbilder säljs till samlare i stor omfattning på fotografiska auktioner och på eBay.

Definitionen på engelska för, ”Found photography”  är, lost, unclaimed, or discarded photographs. Gott så. Lägg därtill begreppet, Vernacular photography, photographs by amateur or unknown photographers who take everyday life and common things as subjects. Svenskan behöver komma ikapp här.

Själv samlar jag lite förstrött bilder när jag surfar runt på webben, spar ner eller ”skärmdumpar” bilder som på ett eller annat sätt angår mig. Retar mitt vaneseende, eller talar till mig på ett oförklarligt sett. Mappen ”DIV_Fotografier” på min hårddisk växer hela tiden. Det är en källa att återvända till. Vad i den där bilden gjorde att jag ville spara den, varför talar den till mig?

Bilden ovan, på fotografen som tar ett självporträtt i en spegel är en sådan. Vem är hon med kameran i den vackra sommarklänningen, så stolt och självsäker, det är en annan tid eller? Jo, den är från 1963 och är ett självporträtt av den Tjeckiska fotografen Marie Šechtlová, född 1928. Jag fann den på den utmärkta, Luminous Lint.

Matt Blamires

Bilden på den dimmiga bakgatan av Mat Blamires är en annan, ”funnen av en slump”- bild. Ljuset, linjerna bildens hela ton av vemod, får mig att tänka på vinjetten till den g:a TV-serien, ”Hill Street Blues” där man kan skymta en ensam kvinna med sina små barn som skyndar hem i snögloppet mellan bilar och ledningsstolpar. När jag senare besöker fotografens hemsida, blir jag besviken. Det som visas där är av genomsnittlig reklamfoto kvalité. Inget som kan leva upp till det som bilden på bakgatan lovade.

Så är det. Fotografier lever sitt eget liv, lösryckta från den ursprungliga kontexten, dyker de upp i nya sammanhang hos varje betraktare.

Kommentera

